Sabtu, Jun 16, 2012

Mee Kari



Entah kebelakangan ni.. suka pula makan mee kari, makanya adalah sedikit ayam didalam peti sejuk, dan sebelum suami membelikan taukua kering yang menjadi kegemaran apabila memakan mee kari. jadi, apa lagi, malas pulak nak makan nasi.. sekejap je nak buat mee ni. Hanya keluarkan ayam dan potong kecil kecil, ambil bawang besar dan bahan bahan untuk membuat kari, ditumiskan dulu kuahnya dan sementara menunggu kuah tu masak, bolehlah menyediakan bahan bahan yang lain. Mee kari ni pula dicampurkan dengan sedikit bihun..


Bahan untuk dicelur
1 paket mee kuning
sedikit bihun
2 biji telur (yang direbus sebelum mencelur bihun/mee)

Bahan untuk menumis
1 biji bawang besar (didadu)
2 ulas bawang putih yang ditumbuk dengan 1/2 inci halia
1-2 bunga lawang
2-3 buah pelaga
2-3 bunga cengkih
1 cm kayu manis
1 btg daun kari
2 sudu besar serbuk kari (cap ayam)

Bahan bahan lain
8-10 ketul ayam yang dipotong kecil kecil
3 urat kacang panjang (potong dalam 1 inci)
1 biji tomato (potong empat)
1 paket taukua kering
1 kotak santan kelapa
sedikit daun pudina
garam
minyak

1. Panaskan periuk dengan sedikit minyak dan tumis bawang besar, daun kari, halia dan bawang putih dan masukkan bunga lawang, buah pelaga, bunga cengkih dan kayu manis serta masukkan daun kari.Masak hingga terbit bau.

2.Bancuhkan serbuk kari dengan sedikit air dan masukkan kedalam tumisan tadi dan kacau hingg terbit minyak.

3. Masukkan daging ayam dan kacau sebentar, dan masukkan air (anggaran 2-3 mangkuk besar), dan masukkan santan kotak untuk disebatikan. Masukkan garam sebagai perasa.

4. Didihkan hingga ayam menjadi empuk dan masukkan kacang panjang dan tomato dan perlahankan api dan biarkan hingga 10-15 minit.

5. Sementara itu, sediakan periuk yang berisi air dan rebus telur hingga masak, angkat dan masukkan bihun untuk dicelur dengan menggunakan tapis, angkat dan letakkan kedalam pinggan, celurkan pulak mee selama seminit dan angkat.

6. Hidangkan kedalam mangkuk dengan meletakkan mee dan bihun, diikuti dengan tuakua, telur sebelum memasukkan kuah. Tambahkan daun pudina untuk menaikkan rasa mee tersebut.

** untuk menambahkan kepedasan pada mee tersebut. tumis kan 3-4 sudu besar cili boh dengan sedikit minyak dan masukkan sedikit garam dan gula. Hidangkan juga dengan potongan limau nipis dan bawang goreng.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Lain Lain resipi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...