Selasa, Februari 05, 2013

Udang & Sotong Goreng Tepung


 Ini merupakan family's favourite... udang dan sotong goreng tepung yang ranggup. Kali ini dibuat berlainan sedikit untuk memberikan lebih perisa pada udang dan sotong goreng ni.
Tambahan rempah kari, bawang putih, daun kari, cili api, serbuk cayenne dan sedikit kunyit bersama tepung ubi dan tepung jagung untuk menambahkan keranggupan makanan laut ni.



Sotong pula di potong halus halus, manakala udang dibuang tiga suku kulitnya, dibuang urat dan dibelah ditengah belakang supaya ia terbuka sedikit.


Diantara bahan bahan yang digunakan - Udang, bawang putih, rempah kari, cayenne pepper, cili api, sedikit kunyit yang kemudian dikisar dan digaul bersama tepung.



Lada Hitam dan serbuk lada cayenne


                        Gunakan pengisar kering supaya senang untuk dicampurkan pada tepung.


Sebanyak 2 sudu besar tepung ubi kayu dan dua sudu besar tepung jagung yang dicampurkan bersama garam dan lada hitam. Gaul bersama sebelum memasukan bahan kisar.


Udang digaul bersama tepung dan bersihkan bahagian ekor supaya menampakan warna kemerahan. Adunan ini haruslah kering.


Goreng hingga kekuningan dantaburkan daun kari kedalam kuali untuk mendapatkan flavour pada minyak. Lebihan tepung boleh digunakan untuk sotong yang dipotong halus halus dan digoreng hingga garing.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Lain Lain resipi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...