Rabu, Ogos 28, 2013

Roti Canai


Salam semua... hari ni kerajinan pulak nak membuat roti canai!! kenapa!! kerana takde roti dirumah.. Nak keluar memang malas, sebab tak mandi, kalau lah ada 'delivery' how nice!.. kenyang juga makan ni bila perut betul betul lapar.. sehari dua ni asyik lapar.. takut juga tu... Memandangkan masih ada kuah daging yang dimasak semalam, so apa lagi.. bolehlah dicicah dengan roti canai ni.

Membuat roti canai memang mudah, tak banyak bahan pun.. hanya tepung gandum, air, garam dan minyak sapi/margarine.  Malah, kalau diadunkan pada waktu malam, akan lebih lembut tekstur roti canai ni.. tapi tidak dibuat begitu, kerana, saya hanya membiarkan selama sejam dua sahaja sebelum mencanai dan memasaknya.. Tepung yang digunakan pula adalah tepung kek, so agak lembut juga semasa menguli nya.
Teknik menebar roti canai tak digunakan, memang tak pandai, pasti koyak rabak nanti so, beginilah cara yang digunakan, setelah tepung diadun, ia kemudian di lurut panjang panjang dan kemudian dibulatkan seperti membuat siput begitu...sehinggan habis pusingan dan ekornya dibelitkan dibawah... sound macam ular pulak...



Setelah itu di tepek tepek kan sahaja dibahagian atas... (hmmm... bahasaku .. betul ke tidak...) tambahkan minyak/minyak sapi semasa menepeknya. Kuali leper haruslah dipanaskan terlebih dahulu sebelum meletakan roti ini. Tambahkan minyak sambil membalik balikkannya... bukan anda tak tahukan!! terover pulak.

Beginilah apabila diletakkan diatas kuali leper.. saya bukan professional, so the roti is not really perfect but it turns out quite ok.. oklah tu... since dah tak ada roti dirumah.. jadilah dengan roti yang tak seberapa ni... tambah pulak.. tak pernah nak buat pun.

Bahan bahan
3 cawan tepung kek
1 gelas air (anggaran untuk menguli)
1 sudu kecil garam
sedikit minyak sapi/margarine

1. Campurkan garam kedalam tepung dan masukan air sedikit sedikit, sambil menguli tepung hingga adunan tidak melekat pada bekas/mangkuk.
2. Masukan sedikit minyak sapi, uli sebentar hingga doh menjadi lembut dan biarkan dalam 1-2 jam.
3. Panaskan kuali leper.
4. Ambil doh uli adunan dengan urutan memanjang saperti ular gitu, kemudian pusingkan adunan hingga habis, elok diuli sepanjang panjangnya supaya boleh mendapatkan tekstur yang lebih nipis, dan tepek tepek kan pada permukaan roti sambil menambahkan minyak .
5. Letak diatas kuali leper dan masak dengan api yang sederhana hingga garing dan balikkan.
6. Letakkan diatas 'kitchen towel" dan ramaskan roti semasa masih panas, dengan cara ini dapat melembutkan roti.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Lain Lain resipi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...