Ahad, November 17, 2013

Cupcake




Salam semua, hari ni nak updatekan entri cupcake ni... bukan apa saja nak sharekan cupcake berkepala pink ni.. saja suka suka, tidak ada apa yang special sangat hanya dwi warna nya yang agak menarik.. Atas permintaan anak dara, maka dibuatkan juga lah.. cadangnya nak letakkan krim atau topping, hmmm, selepas membaking, masing masing dah tak ada mood nak teruskan dengan topping, so tinggal lah cupcake berkepala pink ni, eloklah juga  kerana hanya untuk dijamah dirumah sahaja.

Memasukan entri begini dapat juga kita kenangkan kembali, juadah juadah yang pernah kita buat diwaktu tua nanti. Asalkan hidup kita dipenuhi dengan aktiviti aktiviti yang berfaedah kan.. disamping itu dapat juga generasi generasi baru mencari resepi resepi untuk dijadikan pembelajaran dan rujukan.. malah dunia sekarang semakin canggih dengan rekaan rekaan yang menarik.

Saperti gambar sebelah beginilah cara yang dibuatkan untuk mendapat dua tona pada cupcake ini.  Satu bahagian dicampurkan dengan pewarna merah, sedikit sahaja untuk mendapat warna merah jambu dan satu adalah adunan biasa sahaja. Adunan biasa diletakan dibawah dan adunan pink diletakkan diatas.  mudahkan!

Bahan Bahan
250gm Buttecup
3/4 cawan gula halus
4 biji telur
1 3/4 cawan tepung kek
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil vanilla
1/2 sudu kecil pewarna merah (anggarkan warnanya)
sedikit garam

1. Panaskan oven pada sushu 180 darjah C selama 10-15 minit dan letak kertas cawan kedalam acuan muffin.
2. Putarkan butter dan gula dengan mixer hingga kembang.
3. Masukan telur satu persatu.
4. Masukan vanilla.
5. Masukan garam.
6. Ayak tepung bersama baking powder dan perlahan lahan masukan tepung hingga habis.
7. Keluarkan sebahagian dari adunan y (dibahagi dua) kedalam mangkuk dan warnakan dengan pewarna merah untuk mendapatkan warna merah jambu.
8. Masukan dua sudu kecil adunan biasa dan dua sudu kecil adunan merah kedalam acuan.
9. Bakar selama 20 minit.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Lain Lain resipi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...