Selasa, Oktober 27, 2015

Udang Cornflake



Ini merupakan satu resipi yang mudah apabila MM teringin hendak memakan sesuatu yang  rangup sebagai hidangan sampingan atau boleh saja dihidangkan sebagai appetizer. Enak dimakan dengan sos yang digemari saperti sos cili, sos pelam, sos tomato dan lain lain.  Kalau udang yang digunakan bersaiz besar tentu lebih sedap.. Tapi MM hanya dapat yang sederhana saja.. Jadi ok lah tu.  Suami pun suka.  Menggunakan teknik celup tepung, telur dan cornflakes digunakan u tuk menggoren udang ini.  Lebih banyak celupan maka lebih banyak lebih ranguplah rasa udang tu.


Cara penyediaannya adalah dengan membuang  kulit udang hingga tinggal pangkal ekor, urat dan kotoran dibahagian belakang perlu dibersihkan. Bahagian belakang udang kemudian dibelah ditengah supaya tidak putus saperti bentuk rama rama. Kemudian udang dicelupkan kedalam telur, tepung dan cornflake yang diramas sedikit. Lakukan beberapa kali celupan dan goreng dengan minyak yang sederhana panasnya hingga kekuningan.

Bahan Bahan
10 ekor udang bersaiz besar (bersihkan dan belah ditengahnya)
1 biji telur (dipukul bersama sedikit garam)
2 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu kecil lada sulah/lada hitam
1/2 cawan daun bawang (hiris kecil)
 1 cawan cornflake (diramas sedikit supaya hancur)
Sedikt garam dan lada sulah/hitam

1. Sediakan 3 mangkuk, satu di isi dengan tepung, gandum, tepung jagung, daun bawangdan lada sulah/hitam, satu diisi dengan 1 biji telur yang dipukul bersama sedikit garam dan satu lagi cornflake.

2. Panaskan minyak, celup udang kedalam telur, tepung dan cornflake beberapa kali, goreng hingga kekuningan, angkat dan toskan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Lain Lain resipi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...