Rabu, Mei 02, 2012

Siakap kukus

Siakap Kukus bersama cendawan Enoki

Sesiapa pun pandai buat 'steam fish' kan! simple dan sihat.. tak payah susah susah nak potong bawang, nak tumbuk cabai.. kalau nak cara mudah kan.. eloklah untuk mereka mereka yang health conscious.. tu.  Masakan ni hanya untuk 3 orang jadi hanya setengah saja yang dimasak, lagi pun ikan ni besar sangat.. setengah lagi belum masak, tak tahu nak masak apa lagi.. tunggu jelah .. kena ikut mood juga.
Saperti didalam gambar ni, ikan ni disteam bersama cendawan 'enoki' , cendawan ni memang sedap, rasa.. kalau masukkan dalam 'tomyam' pun ok.. sebab dah cuba dekat restoran Thai. Kebanyakan orang menggunakan kicap cair untuk steam fish.. tapi bagi saya, better kicap lemak manis di campurkan dengan cair sedikit untuk masin, tak payah bubuh garam pun ok. Boleh dijadikan berkuah sedikit saperti masak kicap.
 Bagi yang tak biasa buat ikan steam caranya begini...

Ikan yang elok untuk disteam saperti bawal dan siakap , hirisan halia, tomato, mungkin suka ditambahkan karot,cili, dan mungkin dengan sayuran saperti sawi cina (why not!). Ikan haruslah dibersih kan, kemudian letakkan didalam pinggan dan lumur dengan kicap (dua dua belah), taburkan hirisan halia, cendawan 'enoki'  dan tomato,tambahkan sedikit kicap masin dan kukus dalam pengukus hingga isi ikan menjadi putih dan lembut/ Hiaskan dengan daun bawang yang di hiris dan kalau nak masukkan cili padi bersama.. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Lain Lain resipi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...