Sabtu, November 02, 2013

Chocolate Cake



Salam semua.. hari ini nak updatekan kek cokelat yang dibuat khas untuk jiran sempena menyambut Deepavali.. Well.. I am not a pro in making cakes but this may be the best I can do.. ha ha.. apa pun percubaan tetap percubaan hingga benar benar boleh mendapatkan kek yang lebih cantik dan sempurna.. Malah as a new blogger dan tanpa pembelajaran dari mana mana bakers pun, tidak mustahil juga kita mencuba dan mencuba hingga kita sendiri belajar untuk memahami selok belok tentang cake decorating kerana apa yang kita perlukan visi dan logik untuk membuatnya. Malah saya banyak mempelajari dari melihat  televison dan dari internet.. Seronok juga membaking ni..malah anak dara juga pun sudah menunjukan minat untuk belajar..


Saperti biasa, sama ada kita hendak menggunakan adunan kek yang memang siap dijual atau kita sendiri boleh mengadunnya.. kerana bezanya hanyalah pada campuran serbuk koko dan juga campuran essence pada kek sahaja diperlukan. Malah untuk topping pun memang mudah untuk dibuat. kerana ia hanya adalah campuran serbuk koko dengan air atau susu yang dimasak diatas api yang perlahan hingga ia menjadi hampir pekat sebelum dituangkan keatas kek.selebihnya pandai pandailah kita ratakan adunan koko yang dituangkan diatas kek. Well will do better next time.



Dari bahan yang siap dibeli masih memerlukan bahan asingan saperti telur dan butter.. kerana pembekalnya hanya membekalkan paket paket kecil saperti gula, campuran tepung dan serbuk kok, koko essence dan satu lagi paket serbuk koko yang harus dimasak bersama 3/4 cawan air.

Bahan Bahan yang disediakan
250 gm butter
4 biji telur
1 paket gula (anggaran 3/4 cawan)
1 paket tepung bersama serbuk koko dan baking powder.
1 paket esen koko yang harus dicampurkan dengan air ais
1 sudu esen vanilla (saya tambahkan).
sedikit garam (saya tambahkan)

1. Panaskan oven pada suhu 180 darjah C dan sediakan tin pembakar 6x6 inci (segi empat atau bulat) dengan sapuan mentega dan taburan tepung.
2. Didalam mixer, pukul telur dan gula hingga kembang.
3. Masukan telur satu persatu
4. Masukan esen vanilla dan sedikit garam
5. Masukan tepung sedikit sedikit.
6. Masukan esen koko yang dicampurkan dengan 1 cawan air ais. Putar hingga sebati.
7. Tuangkan kedalam dulang pembakar  dan bakar selama 45 minit dan sejukan

Bahan Bahan Frosting
1 paket serbuk kok
3/4 cawan air/susu (saya gunakan susu)
sedikit garam
1 paket cokelat masakan

1. Masukan kesemua bahan dalam periuk kecil.
2. Panaskan diatas api yang sederhana, kacau hingga bahan menjadi hampir pekat dan tuangkan keatas kek yang telah disejukan.
3. Sagatkan cokelat masakan dan taburkan diatas kek.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Lain Lain resipi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...