Rabu, Mei 21, 2014

Pretzels



Hari ini belajar buat Pretzels, hmm... lebih kurang caranya, saaperti membuat roti juga, tetapi banyak aturan harus diikutkan untuk mendapatkan pretzels yang lembut dan rangup.  Berikut adalah cara dan aturan atau dipelajari untuk membuat pretzels.


Bermula dengan membuat doh, dimana air suam dan yis disatukan bersama satu sudu kecil gula, dibiarkan selama lima minit, untuk menghidupkan yis supaya ia berbuih.  Tepung dimasukan kedalam alat pengadun (mixer), diputar hingga adunan melekat pada pemutar, keluarkan doh, tambahkan sedikit tepung, uli seketika. Sapukan minyak pada mangkuk dan sedikit minyak pada doh, bulatkan, tutup dengan plastik (cling film) dan biarkan selama 45-60 minit sehingga doh mengembang, tambahkan sedikit lagi tepung dan uli sebentar.


                             Bahagikan doh kepada potongan yang kecil, sama besarnya.


                                    Uli doh memanjang, anggaran 5 hingga 6 inci.


     Bentukan saperti huruf 'U', dan tarikan hujung diatas untuk dilekatkan pada pertengahan huruf 'U'.


Lakukan proses yang sama pada kesemua adunan doh.

                         

  

Setelah selesai, panaskan loyang dengan air pada tiga suku paras loyang, masukan serbuk penaik (baking powder) didihkan sebentar, masukan pretzel yang sudah dibentuk, celur pretzel selama 2-3 saat dan letakan kedalam dulang pembakar yang siap di letakan kertas yang disapukan dengan sedikit minyak.


 Pecahkan sebiji telur, pukul dengan arfu, sapukan pada pretzel, letakan badam hiris dan bakar pada suhu 180 darjah C. selama 30-35 minit sehingga kekuningan.


Untuk perisanya, satukan2 sudu besar gula bersama serbuk kayu manis, kacau sebati dan taburkan keatas pretzel.. Boleh juga membuat perisa, cokelat atau perisa yang lain.


Bahan Bahan
2 1/2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil yis kering
1 cawan air suam
1 sudu kecil gula
1/2 cawan hirisan badam
1/2 cawan gula halus
1 sudu kecil serbuk kayu manis
1 biji telur
2 sudu besar serbuk penaik
3-4 cawan air

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Lain Lain resipi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...